PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA

Załącznik Nr 1
zarządzenia Nr 6/2020
Dyrektora Zespołu Szkół w Wójcinie z dnia 15.05.2020r.

 

PROCEDURA BEZPIECZEŃSTWA DOTYCZACA ZAPOBIEGANIA
I PRZECIWDZIAŁANIA COVID- 19 WŚRÓD DZIECI, RODZICÓW
I PRACOWNIKÓW ZESPOŁU SZKÓŁ W TRAKCIE PROWADZENIA ZAJĘĆ SPECJALISTYCZNYCH W TYM REWALIDACYJNYCH

 

  • 1

Postanowienia ogólne

  1. Podstawa prawna opracowania procedury:
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 poz. 493 ze zm.),
  • wytyczne organizacji zajęć rewalidacyjnych rewalidacyjno- wychowawczych
    i wczesnego wspomagania opracowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Głównym Inspektorem Sanitarnym i Ministrem Zdrowia.
  1. Cel procedury
  • Zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażenia wirusem SARS- CoV-2 wywołującym chorobę COVID- 19, wśród dzieci oraz pracowników Zespołu Szkół w Wójcinie w trakcie realizowanych zajęć specjalistycznych w tym rewalidacji.

 

  • 2

Zapewnienie warunków sanitarnych

  1. W zajęciach nie mogą uczestniczyć dzieci i młodzież oraz kadra pedagogiczna, którzy są objęci kwarantanną lub izolacją albo mają objawy choroby zakaźnej.
  2. Personel posiada środki ochrony indywidualnej (maski, przyłbice, rękawiczki, fartuchy w razie potrzeby) i jest zapoznana z instrukcji prawidłowego ich stosowania.
  3. Pracownicy przestrzegają bezwzględnie zasad:
  4. higieny rąk (mycie i dezynfekcja),
  5. higieny dróg oddechowych (podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką, a następnie jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce),
  6. Kadra specjalistów ma konieczność stosowania środków ochrony osobistej (np. rękawiczek, maseczek itp.) oraz mycia i dezynfekcji rąk, w tym szczególnie:
  7. przed i po kontakcie z dziećmi,
  8. po kontakcie z zanieczyszczonymi powierzchniami lub sprzętem,
  9. po usunięciu środków ochrony osobistej,
  10. Nie preferuje się noszenia biżuterii wśród specjalistów– na rękach poniżej łokcia nie można nosić żadnych pierścionków, zegarków, bransoletek, gdyż utrudniają one prawidłowe umycie, dezynfekcję rąk.
  11. W łazienkach zapewnienia się środki czystości (mydło, ręczniki papierowe) oraz przy wejściu do szkoły i w każdym pomieszczeniu wspólnego użytku środków do dezynfekcji,
  12. Używanie osłony ust i nosa przez osoby prowadzące zajęcia oraz informowanie dzieci o konieczności stosowania tego rozwiązania w sposób dostosowany do ich możliwości psychofizycznych.
  13. Zapewnienie odpowiedniej liczby specjalnie zamykanych i opisanych koszy na zużyte środki ochrony indywidualnej.
  14. Wyrzucanie zużytych jednorazowych środków ochrony osobistej do wyłożonych workiem foliowym koszy znajdujących się w łazienkach.
  15. Zakaz korzystania z telefonów podczas zajęć.
  16. Korzystanie podczas posiłku z naczyń i sztućców jednorazowych.
  17. Wyrzucenie po użyciu naczyń i sztućców jednorazowych do kosza na śmieci.
  18. Regularne wietrzenie pomieszczeń.
  19. Regularne dezynfekowanie często używanych powierzchni użytkowych i wyposażenia wykorzystywanego do zajęć. W szczególności:
  • regularne czyszczenie powierzchni wspólnych, np.: klamek drzwi wejściowych, poręczy, blatów, oparć krzeseł, sprzętu do rehabilitacji,
  • dezynfekowanie powierzchni dotykowych, np.: biurek i stolików/ławek, klawiatur
    i myszek, włączników świateł.
  • 2

Organizacja pracy szkoły

  1. Na teren szkoły mają prawo wstępu tylko osoby, które zapewniają realizację zajęć specjalistycznych.
  2. W razie stwierdzenia u dziecka niepokojących objawów wskazujących na wystąpienie choroby zakaźnej wskazane jest pozostanie w domu i skorzystanie z teleporady medycznej.
  3. W zajęciach nie mogą uczestniczyć osoby, które w ciągu ostatnich 14 dni miały kontakt z osobą chorą z powodu infekcji wywołanej koronawirusem lub podejrzaną
    o zakażenie.
  4. Pomiar temperatury ciała u dzieci oraz kadry pedagogicznej i niepedagogicznej jest możliwy jedynie po uprzednim uzyskaniu ich zgody.
  5. Rodzice podają dyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi specjaliście numer telefonu, który będzie służył szybkiej komunikacji z nimi w razie potrzeby.
  • 2

Organizacja prowadzenia zajęć specjalistycznych

  1. Uczniowie uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych i zajęciach logopedycznych indywidualnie, natomiast w zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych, zajęciach rozwijających umiejętność uczenia się w grupie 2-osobowej.
  2. Uczniowie uczestniczący w zajęciach grupowych zachowują dystans społeczny między sobą, wynoszący min. 1,5 m.
  3. Kontakt z uczniem w bezpośredniej pracy w zajęciach specjalistycznych w tym rewalidacyjnych ma wyłącznie kadra prowadząca zajęcia.
  4. Minimalna przestrzeń do prowadzenia zajęć w sali nie może być mniejsza niż 4 m2 na jednego uczestnika zajęć i nauczyciela prowadzącego zajęcia. Zaleca się częste mycie rąk (wodą z mydłem) lub dezynfekowanie je preparatami na bazie alkoholu (min. 60%).
  5. Po każdych zajęciach oraz przy zmianie uczestnika zajęcia zaleca się mycie lub dezynfekowanie sprzętu rehabilitacyjnego, biurek, stołów, klamek, włączników światła, poręczy – muszą być one regularnie przecierane z użyciem wody i detergentu lub środka dezynfekcyjnego.
  6. Nauczyciel specjalista informuje dzieci w sposób dostosowany do ich potrzeb,
    o unikaniu dotykania oczu, nosa i ust.
  7. Dbanie o zachowanie odpowiedniego dystansu społecznego, przy uwzględnieniu potrzeb dzieci.
  8. Wietrzenie sali, w której przebywają dzieci, przynajmniej raz na godzinę.

 

Skip to content