Załącznik Nr 1
zarządzenia Nr 6/2020
Dyrektora Zespołu Szkół w Wójcinie z dnia 15.05.2020r.
PROCEDURA BEZPIECZEŃSTWA DOTYCZACA ZAPOBIEGANIA
I PRZECIWDZIAŁANIA COVID- 19 WŚRÓD DZIECI, RODZICÓW
I PRACOWNIKÓW ZESPOŁU SZKÓŁ W TRAKCIE PROWADZENIA ZAJĘĆ SPECJALISTYCZNYCH W TYM REWALIDACYJNYCH
- 1
Postanowienia ogólne
- Podstawa prawna opracowania procedury:
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 poz. 493 ze zm.),
- wytyczne organizacji zajęć rewalidacyjnych rewalidacyjno- wychowawczych
i wczesnego wspomagania opracowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Głównym Inspektorem Sanitarnym i Ministrem Zdrowia.
- Cel procedury
- Zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażenia wirusem SARS- CoV-2 wywołującym chorobę COVID- 19, wśród dzieci oraz pracowników Zespołu Szkół w Wójcinie w trakcie realizowanych zajęć specjalistycznych w tym rewalidacji.
- 2
Zapewnienie warunków sanitarnych
- W zajęciach nie mogą uczestniczyć dzieci i młodzież oraz kadra pedagogiczna, którzy są objęci kwarantanną lub izolacją albo mają objawy choroby zakaźnej.
- Personel posiada środki ochrony indywidualnej (maski, przyłbice, rękawiczki, fartuchy w razie potrzeby) i jest zapoznana z instrukcji prawidłowego ich stosowania.
- Pracownicy przestrzegają bezwzględnie zasad:
- higieny rąk (mycie i dezynfekcja),
- higieny dróg oddechowych (podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką, a następnie jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce),
- Kadra specjalistów ma konieczność stosowania środków ochrony osobistej (np. rękawiczek, maseczek itp.) oraz mycia i dezynfekcji rąk, w tym szczególnie:
- przed i po kontakcie z dziećmi,
- po kontakcie z zanieczyszczonymi powierzchniami lub sprzętem,
- po usunięciu środków ochrony osobistej,
- Nie preferuje się noszenia biżuterii wśród specjalistów– na rękach poniżej łokcia nie można nosić żadnych pierścionków, zegarków, bransoletek, gdyż utrudniają one prawidłowe umycie, dezynfekcję rąk.
- W łazienkach zapewnienia się środki czystości (mydło, ręczniki papierowe) oraz przy wejściu do szkoły i w każdym pomieszczeniu wspólnego użytku środków do dezynfekcji,
- Używanie osłony ust i nosa przez osoby prowadzące zajęcia oraz informowanie dzieci o konieczności stosowania tego rozwiązania w sposób dostosowany do ich możliwości psychofizycznych.
- Zapewnienie odpowiedniej liczby specjalnie zamykanych i opisanych koszy na zużyte środki ochrony indywidualnej.
- Wyrzucanie zużytych jednorazowych środków ochrony osobistej do wyłożonych workiem foliowym koszy znajdujących się w łazienkach.
- Zakaz korzystania z telefonów podczas zajęć.
- Korzystanie podczas posiłku z naczyń i sztućców jednorazowych.
- Wyrzucenie po użyciu naczyń i sztućców jednorazowych do kosza na śmieci.
- Regularne wietrzenie pomieszczeń.
- Regularne dezynfekowanie często używanych powierzchni użytkowych i wyposażenia wykorzystywanego do zajęć. W szczególności:
- regularne czyszczenie powierzchni wspólnych, np.: klamek drzwi wejściowych, poręczy, blatów, oparć krzeseł, sprzętu do rehabilitacji,
- dezynfekowanie powierzchni dotykowych, np.: biurek i stolików/ławek, klawiatur
i myszek, włączników świateł. - 2
Organizacja pracy szkoły
- Na teren szkoły mają prawo wstępu tylko osoby, które zapewniają realizację zajęć specjalistycznych.
- W razie stwierdzenia u dziecka niepokojących objawów wskazujących na wystąpienie choroby zakaźnej wskazane jest pozostanie w domu i skorzystanie z teleporady medycznej.
- W zajęciach nie mogą uczestniczyć osoby, które w ciągu ostatnich 14 dni miały kontakt z osobą chorą z powodu infekcji wywołanej koronawirusem lub podejrzaną
o zakażenie. - Pomiar temperatury ciała u dzieci oraz kadry pedagogicznej i niepedagogicznej jest możliwy jedynie po uprzednim uzyskaniu ich zgody.
- Rodzice podają dyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi specjaliście numer telefonu, który będzie służył szybkiej komunikacji z nimi w razie potrzeby.
- 2
Organizacja prowadzenia zajęć specjalistycznych
- Uczniowie uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych i zajęciach logopedycznych indywidualnie, natomiast w zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych, zajęciach rozwijających umiejętność uczenia się w grupie 2-osobowej.
- Uczniowie uczestniczący w zajęciach grupowych zachowują dystans społeczny między sobą, wynoszący min. 1,5 m.
- Kontakt z uczniem w bezpośredniej pracy w zajęciach specjalistycznych w tym rewalidacyjnych ma wyłącznie kadra prowadząca zajęcia.
- Minimalna przestrzeń do prowadzenia zajęć w sali nie może być mniejsza niż 4 m2 na jednego uczestnika zajęć i nauczyciela prowadzącego zajęcia. Zaleca się częste mycie rąk (wodą z mydłem) lub dezynfekowanie je preparatami na bazie alkoholu (min. 60%).
- Po każdych zajęciach oraz przy zmianie uczestnika zajęcia zaleca się mycie lub dezynfekowanie sprzętu rehabilitacyjnego, biurek, stołów, klamek, włączników światła, poręczy – muszą być one regularnie przecierane z użyciem wody i detergentu lub środka dezynfekcyjnego.
- Nauczyciel specjalista informuje dzieci w sposób dostosowany do ich potrzeb,
o unikaniu dotykania oczu, nosa i ust. - Dbanie o zachowanie odpowiedniego dystansu społecznego, przy uwzględnieniu potrzeb dzieci.
- Wietrzenie sali, w której przebywają dzieci, przynajmniej raz na godzinę.