W związku z koniecznością zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19, niezbędne stało się wprowadzenie rozwiązań umożliwiającym szkołom i placówkom działanie w zmienionych warunkach organizacyjnych, a także pracę z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
W tym celu Minister Edukacji Narodowej wydał 20 marca 2020 r. rozporządzenia:
- zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19[1],
- w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19[2].
Przyjęto w nich rozwiązania, które umożliwiają organizację i realizację procesu kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Umożliwiono także, tam gdzie jest to konieczne, realizowanie zadań dydaktyczno-wychowawczych w inny sposób, ustalony przez szkoły i placówki, w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
Celem tych działań jest umożliwienie realizacji podstawy programowej z uwzględnieniem ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Ponadto, przygotowaliśmy poradnik dla szkół, w którym dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i rodzice (opiekunowie prawni) znajdą informacje i wskazówki pomocne w realizacji tego celu. W materiale znajdują się także propozycje narzędzi i materiałów wraz z odesłaniem do adresów/linków źródłowych, filmów-samouczków służących przygotowaniu i prowadzeniu pracy zdalnej z uczniami.
W poradniku skupiamy się przede wszystkim na formach i metodach kształcenia zdalnego, jednak w ramach kształcenia na odległość mieszczą się również inne działania, dlatego zachęcamy dyrektorów i nauczycieli do różnych rodzajów aktywności oraz otwarcia się na nieschematyczne rozwiązania, umożliwiające realizację podstawy programowej.
Drogi Uczniu!
Szkoła, do której uczęszczasz, dostosowując się do sytuacji związanej z ogłoszonym stanem epidemii, wprowadza nauczanie na odległość, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii do zdalnego prowadzenia zajęć.
Dyrektor szkoły organizuje cały proces nauczania na odległość, a nauczyciele przygotowują dla Ciebie materiały i aktywności.
To jest czas, gdy umiejętności, które nabyłeś samodzielnie, korzystając np. z serwisów społecznościowych na smartfonie, tablecie, komputerze lub w szkole podczas lekcji informatyki, mogą wprowadzić Cię na wyższy poziom wykorzystania nowoczesnych technologii.
Jeśli masz jakiekolwiek trudności, np. z dostępem do sygnału internetu, skontaktuj się ze szkołą (np. telefonicznie) – poinformuj ją o swoich problemach.
Pamiętaj, że jesteś członkiem społeczności klasowej i to, że musisz przebywać w domu nie oznacza, że jesteś poza swoją klasą szkolną.
Przeczytaj nasze porady. Pomogą Ci one efektywnie uczyć się i rozwijać swoje zainteresowania:
- Samodzielnie lub z pomocą rodziców zorganizuj swoje miejsce i ustal czas pracy:
- zapoznaj się z informacjami przesłanymi przez dyrektora szkoły/wychowawcę/nauczycieli poszczególnych przedmiotów na temat sposobów i narzędzi, które będą wykorzystywane do prowadzenia nauczania,
- jeśli masz rodzeństwo w wieku szkolnym, a w domu nie ma odpowiedniego sprzętu dla każdego z Was, Twoi rodzice powinni skontaktować się z szkołą
(Waszymi wychowawcami) oraz ustalić z nimi plan i sposób Waszej pracy,
- zapoznaj się z instrukcjami przekazanymi przez wychowawcę/nauczycieli, jak pobrać materiały do nauki,
- pamiętaj, że w razie potrzeby możesz napisać sam lub z pomocą rodziców maila do nauczyciela z prośbą o przedłużenie terminu wykonania danego zadania/aktywności,
- przyda Ci się komputer, tablet lub smartfon z kamerą internetową, słuchawkami i mikrofonem – sprawdź działanie tych urządzeń na przykładowym połączeniu ze swoimi rówieśnikami lub innymi osobami; przygotuj również swoje zeszyty i podręczniki, gdyby potrzebna była dodatkowa notatka poza materiałami elektronicznymi,
- jeśli zajęcia są prowadzone on-line, czyli w czasie rzeczywistym, pamiętaj, aby kilka minut wcześniej zalogować się w odpowiednim miejscu.
- Uczestnicz aktywnie w zdalnym nauczaniu. Początkowo taka forma nauki może budzić Twoją obawę, szybko jednak przekonasz się, że jest ona bardzo przystępna i atrakcyjna:
- zapoznaj się ze wszystkimi materiałami przygotowanymi i przekazanymi Ci przez nauczyciela, a także z terminami wykonania zadań oraz sposobami przekazania rozwiązań,
- sprawdź, w jaki sposób możesz zadawać nauczycielowi pytania lub uczestniczyć w dyskusji,
- uważnie czytaj polecenia – jeśli masz wątpliwości, wykorzystaj dostępne formy komunikacji, by wyjaśnić je z nauczycielem,
- odważnie udzielaj odpowiedzi i zadawaj pytania przez sieć, pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej formy grzecznościowej przy ich formułowaniu,
- staraj się maksymalnie wykorzystać czas nauki i nie przedłużaj niepotrzebnie czasu spędzonego przy komputerze.
- W miarę możliwości systematycznie odrabiaj zadania domowe i wykonuj wymagane przez nauczyciela aktywności:
- sprawdź termin wyznaczony przez nauczyciela na wykonanie zadania,
- jeśli Twoje rozwiązanie wymaga przygotowania pliku, zapisz go w wymaganym formacie, sprawdź objętość pliku – jeśli jest on zbyt duży zastosuj metody kompresji poznane na lekcjach informatyki lub poproś o pomoc rodzica, nauczyciela, prześlij rozwiązanie w wyznaczonym terminie i upewnij się, czy plik dotarł do nauczyciela,
- wykonaj inne wymagane przez nauczyciela aktywności, przestrzegając ustalonych terminów, a w przypadku niemożności wykonania zadania poproś go o pomoc w rozwiązaniu napotkanego problemu.
- Staraj się rozszerzać swoje wiadomości, wyszukując dodatkowe informacje w internecie na zadany temat. Pamiętaj, aby nie kopiować gotowych rozwiązań i tekstów. Przekazuj nauczycielowi tylko Twoje autorskie rozwiązania i materiały.
- W zorganizowany sposób przechowuj pliki z rozwiązaniami zadań z poszczególnych przedmiotów. W przypadku trudności poproś o pomoc nauczyciela, rodziców lub kolegów.
- Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa w intrenecie i higieny pracy z komputerem/innymi urządzeniami. Informuj rodziców (opiekunów) o wszystkich sytuacjach, które wzbudziły Twój niepokój.
- Pomagaj swoim kolegom i nauczycielom, jeśli mają trudności techniczne.
- Jeżeli zdajesz w tym roku egzamin ósmoklasisty, egzamin maturalny lub egzamin zawodowy, skorzystaj z materiałów publikowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, w tym z próbnych testów. Pomogą Ci one lepiej przygotować się do egzaminu.
MATERIAŁY POWTÓRZENIOWE DLA ÓSMOKLASISTÓW
Centralna Komisja Egzaminacyjna publikuje na swojej stronie internetowej https://www.cke.gov.pl/egzamin–osmoklasisty/materialy–dodatkowe/zestawy–zadanpowtorkowych/ zestawy zadań, które umożliwiają powtórzenie i utrwalenie materiału.
Zestawy te zawierają zadania z czterech przedmiotów:
- języka polskiego – są zorganizowane według lektur obowiązkowych;
- matematyki – są zorganizowane według kolejnych wymagań szczegółowych; określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla klasy VII i VIII;
- języka angielskiego, języka niemieckiego i języka rosyjskiego – obejmują podstawowe umiejętności językowe.
Do każdego zestawu zadań został opracowany odrębny zeszyt z rozwiązaniami, który zawiera m.in. przykładowe rozwiązania zadań otwartych oraz wyjaśnienia dotyczące rozwiązań zadań zamkniętych.
Zadania zawarte w tych zestawach mogą być wykorzystywane – podobnie jak zadania w innych materiałach dostępnych na stronie CKE[3] – do przygotowania własnych materiałów oraz do utrwalania i powtórek materiału. Wszystkie zadania opublikowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną są częścią domeny publicznej, zatem mogą być wykorzystywane do pracy z uczniami w dowolnej formie. Na stronie CKE materiały są dostępne w formacie plików .pdf. Zadania można dowolnie modyfikować, zarówno co do treści, jak i formy graficznej.
Zadania egzaminacyjne można również wykorzystywać do tworzenia własnych miniarkuszy egzaminacyjnych albo ćwiczeniowych. Najprościej jest to zrobić w edytorze tekstu i przesłać uczniom mailem albo zamieścić w chmurze, we wspólnej, znanej nauczycielowi i uczniom przestrzeni.
PRÓBNY EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
Planuje się, że Centralna Komisja Egzaminacyjna udostępni szkołom materiały do przeprowadzenia próbnego egzaminu ósmoklasisty. Szczegółowy harmonogram i sposób przeprowadzenia egzaminu próbnego zostaną ogłoszone na stronach internetowych CKE i MEN. Arkusze zostaną zamieszczone na stronach internetowych CKE, OKE i MEN do pobrania przez uczniów. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni korzystają z arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do ich potrzeb. Uczniowie będą mogli:
- przesłać rozwiązania zadań otwartych do nauczyciela, który uczy ich danego przedmiotu; w przypadku przedmiotów przyrodniczych, w których problemem może być zapisywanie skomplikowanych wzorów i formuł, uczniowie mogą zrobić zdjęcie rozwiązania zapisanego odręcznie i przesłać taką fotografię do sprawdzenia;
- sprawdzić poprawność odpowiedzi i spróbować ocenić swoją pracę samodzielnie, korzystając ze szczegółowych zasad oceniania, które zostaną opublikowane w terminie wskazanym w komunikacie dyrektora CKE.
E-NARZĘDZIA I E-MATERIAŁY DO WYKORZYSTANIA W PRACY ZDALNEJ Z UCZNIAMI
ZINTEGROWANA PLATFORMA EDUKACYJNA (ZPE) EPODRECZNIKI.PL
Informacje na temat rejestracji i logowania oraz pracy, wraz z filmami instruktażowymi, są zamieszczone na platformie epodreczniki.pl (zakładka: Filmy instruktażowe i instrukcje).
FILMY INSTRUKTAŻOWE DOSTĘPNE NA STRONIE MINISTERSTWA
Filmy zostały przygotowane przez Ministerstwo Cyfryzacji i NASK oraz przez
Fundację Orange w ramach projektu Lekcja: Enter realizowanego w Programie
Operacyjnym Polska Cyfrowa
- Przenieś lekcje na grupę na Facebooku
- Przenieś lekcje na Skype’a
- Przenieś lekcje na Khan Academy
- Przenieś lekcje na Google Classroom
- Przenieś lekcje na Office 365 Education
- Przenieś lekcje na YouTube
- Sposoby na utrwalenie materiału z lekcji z użyciem narzędzi cyfrowych: Quizlet, Quizizz, Plickers (przygotowanie: Joanna Świercz)
- Sposoby na sprawdzenie wiadomości z użyciem narzędzi cyfrowych: Kahoot, Google forms, Socrative (przygotowanie: Izabela Wyppich)
- Sposoby na podsumowanie materiału z użyciem narzędzi cyfrowych: Padlet, Quizizz, WordArt (przygotowanie: Izabela Wyppich)
- Jak budować własne repozytorium online i się nie pogubić: Pinterest, Symbaloo,
Wakalet? (przygotowanie: Izabela Wyppich)
- Narzędzia do edycji zdjęć i grafik: Canva, Pixr, Kizoa 4 (przygotowanie: Karolina Żelazowska)
- Narzędzia do tworzenia animacji i wideo: Animoto, Magisto, Zdjęcia
Google (przygotowanie: Karolina Żelazowska)
- Narzędzia usprawniające pracę na lekcji: ClassroomScreen, Classtools, Flippity (przygotowanie: Agnieszka Bilska)
- Praca w chmurze – przechowywanie i udostępnianie: Dysk Google, OneDrive, WeTransfer (przygotowanie: Karolina Żelazowska)
- Sposoby na zadanie domowe z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych: Quizizz, Learning Apps, Padlet (przygotowanie: Agnieszka Bilska)
- Uczniowskie e-portfolio: Bloger, Google Sites, WIX (przygotowanie: Izabela Wyppich)
- Lekcja w klasie i w terenie ze smartfonem: Actionbound, Goosechase Edu, Science Journal (przygotowanie: Agnieszka Bilska)
- Wideokonferencje w klasie i na lekcji: Whereby, Skype, WhatsApp (przygotowanie: Agnieszka Bilska)
- Odwrócone lekcje z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych: Khan Academy, ed, Edmodo (przygotowanie: Joanna Świercz)
POLECANE PUBLICZNE PORTALE EDUKACYJNE:
- epodreczniki.pl
- cke.gov.pl
- ore.edu.pl
- gov.pl/zdalnelekcje
- scholaris.pl
- lektury.gov.pl
- kopernik.org.pl
- przystanekhistoria.pl
- etwinning.pl
- www.ninateka.pl.edu
- muzykotekaszkolna.pl
- polona.pl
ZASOBY DO NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH NOWOŻYTNYCH:
- https://epodreczniki.pl:
- abstrakty lekcji w języku angielskim do 10 przedmiotów tj.: języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, biologii, przyrody, geografii, chemii, fizyki, matematyki i informatyki;
- e-zasoby z zakresu języka obcego ukierunkowanego zawodowo przypisane do branż kształcenia.
- https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje:
Materiały do nauczania języka angielskiego i niemieckiego w szkole podstawowej i szkołach ponadpodstawowych.
Materiały do egzaminów z języków obcych nowożytnych.
- https://etwinning.pl/zdalna-edukacja-z-etwinning/ Materiały do nauczania języka angielskiego.
- http://www.pik.org.pl/komunikaty/797/razem-dla-zdalnej-edukacji
- Materiały i narzędzia do języków obcych nowożytnych udostępnione przez wydawców edukacyjnych zrzeszonych w Polskiej Izbie Książki.
OFERTA EDUKACYJNA TELEWIZJI POLSKIEJ:
- Pasmo edukacyjne w TVP dla dzieci w wieku przedszkolnym i najmłodszych uczniów szkół podstawowych (specjalne pasmo przeznaczone dla tej grupy wiekowej dzieci będzie emitowane od poniedziałku do piątku w godzinach 8:3010:00)
- tvp.pl (link: eszkola.tvp.pl), wirtualny, bezpłatny kanał TVP dla dzieci i młodzieży dostępny w godzinach 9.00-13.00 w sekcji na żywo
- Pasma edukacyjne dla dzieci i młodzieży na stronach TVP, TVP ABC oraz TVP Kultura (tutaj m.in. ekranizacje lektur szkolnych)
OFERTA EDUKACYJNA POLSKIEGO RADIA:
- Polskie Radio Dzieciom to całodobowa stacja radiowa. To przestrzeń dla dzieci i dorosłych. Od 7.00 prezentowane jest pasmo dla dzieci, a od 21.00 dla dorosłych.
- W ramówce stacji znajdują się audycje edukacyjne, naukowe i rozrywkowe rozwijające wyobraźnię i budujące kreatywność dzieci. Pasmo wieczorne, kierowane do osób dorosłych, to kompendium wiedzy w zakresie wychowania, rozwoju, kultury i sztuki.
PORTALE EDUKACYJNE INSTYTUTU PAMIĘCI NARODOWEJ:
Na portalu IPN, w zakładce Edukacja, znajdują się specjalne podstrony dla uczniów i nauczycieli, na których są udostępniane bezpłatne materiały edukacyjne. W serwisie można znaleźć m.in. teki edukacyjne, filmy dokumentalne, spoty historyczne i inne materiały audiowizualne przedstawiające np. serie komiksów o II wojnie światowej czy symbole narodowe.
STRONY UDOSTĘPNIONE PRZEZ WYDAWCÓW EDUKACYJNYCH ZRZESZONYCH W POLSKIEJ IZBIE KSIĄŻKI (PIK)
Wydawcy zrzeszeni w Sekcji Wydawnictw Edukacyjnych PIK przygotowali oraz udostępnili materiały i narzędzia dydaktyczne ułatwiające prowadzenie zajęć w formule nauki zdalnej. Nauczyciel każdego przedmiotu, w każdej placówce, bez względu na segment edukacyjny znajdzie materiały dla siebie i dla swoich uczniów.
Aby ułatwić nauczycielom i uczniom wybór materiałów dostosowanych do wybranego podręcznika, poniżej zamieszczono odniesienia do stron zawierających listę materiałów udostępnionych przez poszczególnych wydawców edukacyjnych (w kolejności alfabetycznej).
SWE PIK, INFORMUJE, ŻE WSZYSTKIE MATERIAŁY SĄ UDOSTĘPNIANE CAŁKOWICIE BEZPŁATNIE NA CZAS ZAWIESZENIA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNOWYCHOWAWCZYCH W SZKOŁACH.[4]
Wydawca | Link |
Cambridge University Press | https://www.cambridge.org/elt/blog/ |
Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe sp. z o.o. sp.
komandytowa |
http://www.uczezdalnie.gwo.pl/ |
Grupa MAC S.A. | https://www.mac.pl/publikacje |
Klett Polska | www.dzwonek.pl/Klett |
Macmillan | https://anglistaonline.macmillan.pl/ |
Nowa Era | https://www.nowaera.pl/naukazdalna |
Oxford University Press | www.oup.com/elt/learnathome |
Pearson | https://www.pearson.pl/jezyk–angielski/domowaszkola/ |
PWN Wydawnictwo Szkolne | www.akademia.pwn.pl |
Wydawnictwa Szkolne i
Pedagogiczne SA |
https://www.wsip.pl/pomagamy–w–nauce–z–domu/ |
Wydawnictwo Pedagogiczne
OPERON |
https://operon.pl/edukacjazdalna |
[1] Dz.U. 2020 r., poz. 492
[2] Dz.U. 2020 r., poz. 493
[3] Są to: informatory zawierające przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami (https://cke.gov.pl/egzaminosmoklasisty/informatory/), arkusze pokazowe i próbne (https://cke.gov.pl/egzamin–osmoklasisty/materialydodatkowe/) oraz zadania wykorzystane w arkuszach egzaminacyjnych w 2019 r. (https://cke.gov.pl/egzaminosmoklasisty/arkusze/).
[4] http://www.pik.org.pl/komunikaty/797/razem–dla–zdalnej–edukacji